Source: google.com via www.mammba.hu on Pinterest
Babakorban még a legnagyobb problémát öltöztetés közben az szokta jelenteni, hogy a kisbabát minél gyorsabban és ügyesebben öltöztessük át és az arcához a legkevesebb ruhadarab érjen hozzá. Ahogy nő a gyerek és erősödik az akarata, egyre nagyobb leleményességet igényel a szülő részéről az egy helyben marasztalás és öltöztetés – ami gyakran a gyerek önálló vetkőzésébe csap át :). Ilyenkor érdemes mondókákkal, énekekkel lekötni a kisgyerek figyelmét és az öltöztetés tökéletes időpont a korai idegen nyelv elsajátítására is. De hogyan, milyen módszerekkel érdemes ezt elkezdeni és mennyire kell beszélnie a szülőnek az adott nyelven? Erről olvashattok most nagyon sok gyakorlati tanácsot Hargitai Anitától.
Anita a Törpe angol oldal szerkesztője és egy tündéri kisfiú édesanyja. Mindig szeretett gyerekekkel foglalkozni többször volt külföldön AuPairként, és itthon is sok időt töltött gyerekekkel. A másik hobbija a nyelvtanulás, nagyon jól beszél angolul és németül, de belekóstolt az olaszba, spanyolba, franciába és még a japánba is.
“Egy új nyelv ismeretével egy új világ nyílik meg, és szerettem volna ennek élményét kisfiam és a körülöttem lévő többi kisgyerek számára is elérhetővé tenni. Így kezdtem el egyre többet azzal foglalkozni, hogy hogyan lehetne a nyelvtanulást az ő számukra legélvezetesebbé tenni, és kihasználni azokat az éveket, amikor még szívják magukba az új ismereteket.”
Bármikor el lehet kezdeni, de természetesen teljesen mást fogunk várni egy két hónapostól, mint egy 5-6 évestől. Már pár hónapos kórtól el lehet kezdeni aranyos, idegen nyelvű dalok hallgatását. Természetesen nem fogja utánunk mondani a szavakat, de nem is ez a cél. Még 2-3 éves korban sem feltétlenül ismétlik a szavakat, nem is baj, ha kedve lesz majd mondja. Ilyenkor még sokkal lényegesebb, hogy magát az idegen nyelvet szokja.
Nem szükséges sok időt rászánni, viszont annál nagyobb hangsúlyt kell fektetni a rendszerességre. Nem baj, ha csak napi negyed óránk van, de azt próbáljuk mindig ugyanarra az időpontra tenni. Remek alkalom lehet erre a fürdetés időpontja, vagy az öltöztetés. Mindegyik tevékenységhez nagyon jó dalokat találhatunk, amivel biztos le tudjuk kötni gyermekünk figyelmét.
Source: disneybaby.com via www.mammba.hu on Pinterest
Öltöztetésnél például nagyon jól lehet énekelni ezt a dalt: http://torpeangol.hu/ha-nem-akar-oltozni/. Behelyettesíthetjük mindig azt a ruhadarabot, amit ráadunk, így biztos villámgyorsan meg fogja tanulni a ruhák angol neveit. A gyerekek gyorsan hozzászoknak, hogy ilyenkor idegen nyelven beszélünk hozzájuk. Remekül működhet Anglia „beköltöztetése” valamelyik sarokba, amit feldíszíthetünk, és abban a sarokban ezentúl angolul beszélhetünk, vagy énekelhetjük a tanult dalokat. Nálunk egy angol plüssegér kinevezése vált be. Kisfiam nagyon gyorsan hozzászokott és már ő hozza mindig oda, és mutogatja neki hogy „nose”, „head” stb.
Természetesen jó, ha a szülő valamennyire beszéli a nyelvet, de ennek hiánya sem kell, hogy bárkit is visszatartson. A honlapomon található gyermekdalok nagyon beszédesek; gyermekünk fog érteni mindent. Ilyenkor még akcentus nélkül sajátítják el a kicsik a nyelveket, és ez úgyis csak akkor lehetséges, ha anyanyelvi beszélőtől tanul.
A legtöbb családban az megoldhatatlan, hogy az egyik szülő így beszéljen a másik úgy. Érdemes ezért nem személyhez, hanem tárgyhoz (macihoz) vagy eseményhez (pl. öltöztetés) kötni az idegen nyelvet.
Source: pbs.org via www.mammba.hu on Pinterest
Óvodáskorú gyermekeknél ennek már semmilyen káros hatása nem lehet, sőt, tanulmányok sorozata igazolja, hogy fejleszti a koncentrációs- és tanulási készséget. Azoknál a gyerekeknél, akikhez már kisbaba koruktól két nyelven beszélnek a szülei, tapasztalható esetleg némi lemaradás, de ez még bőven a normális kategóriába esik. Ismertem olyan kisgyereket, akihez szülei és nagyszülei összesen négy különböző nyelven beszéltek. A kisfiú ugyan két évesen még egy szót nem mondott ki, de amikor megindult a beszéd, akkor mindegyik nyelven meg tudott szólalni. Előfordulhat, hogy ezeknek a gyerekeknek az egyik nyelven szegényesebb a szókincsük az átlagnál, de ha a két nyelvet nézzük, akkor biztos, hogy jóval több szót ismernek egy nyelven beszélő társaiknál.
Kezdetben én mindenféleképpen a dalokat, énekeket javaslom. Ezek nagyon jól le tudják kötni a figyelmüket, és könnyen meg is tanulják őket. Ha videót is nézünk hozzá, akkor meg biztos, hogy abba se akarja majd hagyni csemeténk. Kisfiam így mondta ki szinte egyszerre az első angol mondatát az első magyar mondatával: „Go away black cat!” mondta a cicánknak legnagyobb meglepetésemre! (Abban az időben mindig a Go away-t akarta hallgatni: http://torpeangol.hu/go-away/) Természetesen érdemes megismertetni az őt közvetlenül körülvevő dolgok angol neveivel is. Érdemes ezt úgy tenni, hogy gyermekünk számára érdekes legyen, és elégszer hallja az adott szavakat ahhoz, hogy megjegyezze. Ezeket az elveket figyelembe véve dolgoztuk ki mi is Törpe angol óvodásoknak oktatócsomagunkat. A leglényegesebb, hogy soha ne erőltessünk semmit, a célunk most a nyelv megszerettetése legyen!
Én leginkább óvodáskorú gyermekek angol oktatásával foglalkozom, akik már elegendő szókinccsel rendelkeznek anyanyelvükön. Ennél kisebb gyermekeket nem nagyon érdemes tanítani, inkább csak a spontán tanulás marad, hallgatjuk az őt érdeklő mondókát, dalt, és ha kimondja, kimondja, ha nem, az se baj. Természetesen jó ha minél többet hallja, de szintén saját kisfiamnál tapasztaltam, hogy egy mondatot négyszer-ötször elmondtunk egy nap („Where are you?” kerestük Apát a közértben), majd jó pár hétig nem használtuk. Amikor viszont rákérdeztem, hogy „Hogy kerestük Apát?”, még ennyi idő elteltével is fel tudta idézni.
Próbáljátok ki ezeket a módszereket, nagyon jól működnek és ha idegen nyelven nem is, de magyarul mindenképp érdemes sok-sok mondókát, éneket megtanulni, mert ezeket bárhol elő lehet venni, ha a gyereket “szórakoztatni” kell!
Kapcsolódó cikk: Hogyan öltöztessük és vetkőztessük a babát, hogy elkerüljük a sírást?